вівторок, 8 березня 2016 р.

ПОРТФОЛІО ВЧИТЕЛЯ


Портфоліоде своєрідне «досьє досягнень» людини (зазвичай — представника творчої професії). Це — самопрезентація. 

 Якими є переваги роботи з портфоліо?
У роботі з портфоліо важливим є не тільки результат, але й процес створення вчителем або школярем (незалежно від віку) свого стилю роботи.
Портфоліо дозволяє зберегти в ньому індивідуальність; титульному аркушу приділяють особливу увагу.
Створення назв файлів-компонентів і робота з ними — це творчий процес, зорієнтований на самостійність вибору, уяву, відкриття, пошук.
Процес створення портфоліо, робота з ним, обмін досвідом дають авторам можливість оцінити самостійну пізнавальну діяльність та вдосконалити її.

Портфоліо вчителя

Портфоліо вчителя — це спосіб фіксування, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму вчителя й уміння розв’язувати завдання, пов’язані з його професійною діяльністю.

Портфоліо вчителя — це показник рівня підготовленості педагога, його активності в навчальній і позаурочній діяльності.

 Якою є мета створення портфоліо вчителя?

Кожний учитель повинен мати «досьє успіхів», у якому зазначене все цікаве та значуще в його житті. Таким досьє може стати сайт або портфоліо вчителя.

Головне призначення портфоліо — продемонструвати найважливіші результати своєї практичної діяльності (реалізовані проекти, участь в олімпіадах, конкурсах та ін.).

Портфоліо дозволяє педагогові проаналізувати, узагальнити й систематизувати результати своєї роботи, об’єктивно оцінити власні можливості й спланувати дії щодо подолання труднощів і досягнення кращих результатів.

Портфоліо — це альтернативна форма оцінювання професіоналізму й результативності роботи вчителя під час проведення атестації педагогічних працівників.


 Види портфоліо вчителів

Спектр діяльності сучасного педагога може бути настільки широким, що поєднати всі результати навчальної та позакласної діяльності в одному документі просто неможливо. У цьому випадку необхідно створити електронне портфоліо, що об’єднає весь спектр роботи вчителя й презентує всі аспекти його діяльності.

Безперечно, зацікавлений учитель повинен мати традиційний (паперовий) аналог електронного портфоліо — теку з документами.

Види портфоліо:
досягнень — у цьому випадку найбільший акцент потрібно зробити на документи, що підтверджують успіхи в професійній діяльності;
презентаційне — необхідне під час улаштування на нове місце роботи, особливо якщо заробітна платня призначається за результатами співбесіди;
тематичне — де відображено більшою мірою творчі роботи в різних сферах діяльності;
комплексне — об’єднує згадані вище види портфоліо.


 Структура портфоліо вчителя

1. Загальні відомості про вчителя

Прізвище, ім’я та по батькові

Прізвище, ім’я та по батькові повинні бути позначені розбірливо, адже від самого початку перегляду вони мають добре запам’ятатися.

Відомості мають бути прописані досить великим, гарним шрифтом. Пам’ятайте: прізвище, ім’я та по батькові — логотип учителя!

Рік народження

Чи потрібно його зазначати — залежить від виду портфоліо. Якщо портфоліо містить тільки факти та стислий опис діяльності, то необхідно зазначити рік народження. Можна розмістити свою фотографію, що свідчитиме про вік власника.

Освіта

У цьому розділі потрібно записати основну спеціальність і кваліфікацію, що зазначена в дипломі. Якщо є кілька дипломів, то потрібно їх назвати.

Трудовий і педагогічний стаж роботи

Цей розділ має містити відомості про всі навчальні заклади, де довелося працювати. Цей розділ є одним із найважливіших, оскільки він свідчить про педагогічний досвід і його розмаїтість, а це — один із ключових параметрів оцінювання вчителя.

Підвищення кваліфікації

У цьому розділі зазначають курси, семінари та ін., у яких брав участь власник портфоліо. Якщо курси не пов’язані із професією педагога (із суміжних галузей), то про них також варто згадати.

Нагороди, грамоти, подяки

Цей розділ дозволяє робити висновок про результативність індивідуального розвитку педагога. У ньому необхідно зазначити всі свої досягнення, що підкріплені документально.

Копії документів

Подають копії документів, дипломів, свідоцтв (що підтверджують наявність почесних звань, нагород), грамот та листів подяки.

2. Результати педагогічної діяльності

Цей розділ містить:
матеріали, що демонструють результати опанування учнями навчальних програм і сформованості в них ключових компетенцій із предмета, що викладає вчитель, який подає портфоліо;
порівняльний аналіз діяльності за п’ять років на підставі контрольних зрізів, участі вихованців у олімпіадах, конкурсах;
результати підсумкової атестації учнів;
відомості про наявність медалістів тощо.

3. Науково-методична діяльність

Цей розділ містить методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога:
обґрунтування вибору навчальної програми (за потреби) й комплекту навчально-методичної літератури;
обґрунтування вибору освітніх технологій;
обґрунтування застосування у своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінювання навчальних результатів;
використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі, технологій навчання дітей із проблемами розвитку та ін.;
робота в методичному об’єднанні, співробітництво з районним методичним центром, вищими навчальними закладами;
участь у професійних й творчих педагогічних конкурсах;
участь у методичних і предметних тижнях;
організація й проведення семінарів, «круглих столів», майстер-класів та ін.;
проведення наукових досліджень;
розробка авторських програм;
написання кандидатської або докторської дисертації;
підготовка творчого звіту, реферату, доповіді, статті;
видавнича діяльність.

4. Позаурочна діяльність із предмета

Цей розділ містить такі документи:
список творчих робіт, рефератів, навчально-дослідних робіт, проектів, виконаних учнями з предмета;
перелік переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів та ін.;
сценарії позакласних заходів, фотографії та відеозаписи (CD- або DVD-диски) проведених заходів (виставки, предметні екскурсії, КВК, брейн-ринги та ін.);
програми роботи гуртків і факультативів тощо.

5. Навчально-матеріальна база

Цей розділ містить витяг із паспорта навчального кабінету (за його наявності):
список словників та іншої довідкової літератури з предмета;
перелік наочного приладдя (макети, таблиці, схеми, ілюстрації, портрети та ін.);
наявність технічних засобів навчання;
аудіо- та відеопосібники;
наявність дидактичного матеріалу, збірок завдань, вправ, зразків рефератів і творів та ін.;
інші документи (за бажанням учителя).

Немає коментарів:

Дописати коментар